fredag, september 15, 2006

Makutsis lektion i nyföretagande

När jag kommit halvvägs i den fjärde boken om detektivbyrån i Botswana fastnar jag för nedanstående stycke. Bakgrunden är att Mma Makutsi har arbetat för att starta en egen verksamhet vid sidan av sitt arbete som assistent på detektivbyrån och garaget:

”If all businesses were as easy, she reflected, then the road to plutocracy would be simple indeed. What made it so simple and so painless? The answers might form the kernel of a school essay: a good idea; a niche in the market; low start-up costs; and what is perhaps most important of all, a willingness to work hard.” (sid 110 i The Kalahari Typing School for Men av Alexander McCall Smith)

Visst är det en bra beskrivning av vad som är viktigt när ett företag startas? Inte minst detta med att arbeta hårt. Det kan nog alla som driver företag skriva under på.

När jag lägger från mig boken inser jag att böckerna om Damernas Detektivbyrå i mångt och mycket handlar om småföretag: deras villkor och det ansvar som småföretagare känner. Det handlar även om konkurrens, om att leverera nytta för kunder och om hur personalfrågor ska hanteras. Tänk på det när du läser någon av böckerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar