tisdag, oktober 23, 2007

När Slösa blir nätentreprenör

Minns ni Lyckoslanten? Tidningen har kommit ut sedan 1926, med serien "Spara & Slösa" som stadigt inslag, och är still going strong!

För er som inte har barn i skolåldern måste jag berätta om Sparas och Slösas senaste upptåg. Tyvärr har jag inte fått tillstånd att lägga ut en PDF med serien, och den finns ingenstans på nätet, så här kommer ett kort referat:

Spara och Slösa är på bondauktion och Slösa köper massor med saker. På väg hem säger Spara förnumstigt ”…bara skräp och inga pengar kvar. Typiskt dej, Slösa! Se på mej, jag har mina pengar kvar så jag kan köpa BRA saker…”

Hopp till nästa serieruta: Där ser vi Slösa framför datorn. Hon erbjuder sina nyinköpta fynd på E-bay och Tradera.

Nästa serieruta utspelar sig några dagar senare: Slösa ropar till Spara: ”Skynda dej Spara! Shoppingtime!” Spara svarar: ”Men du har ju inga pengar och du får INTE låna av mej…igen.”

Hopp till sista serierutan: En bild på Slösa som har händerna fulla med sedlar och säger ”Vem har sagt att jag behöver låna?!”

Vilken sedelärande entreprenörshistoria. Att se en möjlighet, investera i den och se till att sälja! Kanske dags att byta namn på Slösa, eller?

Jag hoppas verkligen att Swedbank och Sparbankerna som står bakom Lyckoslanten gör sina "Spara & Slösa" tillgängliga på nätet!

Magnus Aronsson, vd för ESBRI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar