måndag, februari 23, 2009

Entreprenörskapskick på UF-Mässan

I fredags var min kollega Helene och jag på Ung Företagsamhets regionala Våga vara egen-mässa. Vilken engergikick! Överallt färgglada montrar och gymnasieungdomar som rörde sig ivrigt med flygblad och informationsfoldrar bland besökarna. De gjorde reklam för sina affärsidéer: ekologiska nätkassar av bomull, trådlösa mobilladdare med två extra samtalstimmar och en låsanordning för att göra det svårare att få upp gylfen, för att nämna några. Eller varför inte en liten apa i plast som blåstorkar nymålat nagellack, eller en alkoholmätare på nyckelringen. Även olika tjänster, som hjälp i hemmet, manikyr eller partyplanering, fanns med på den långa listan av briljanta affärsidéer som visades upp i de fartfyllda montrarna.

Priset för Bästa UF-företag togs hem av Just In Case UF med motiveringen ”En livräddande kunskap paketerad i fickformat. Med alla delar på plats skapas en genomtänkt helhet in i minsta detalj. Ett riktigt bra case!”. Produkten är ett litet första hjälpen-kitt. Prisutdelningen skedde på fredagseftermiddagen och priset för Bästa UF-företag är en av tio priskategorier. Vinnarna i de olika kategorierna går sedan vidare till den nationella tävlingen.

I år driver 18 000 ungdomar i Sverige UF-företag. Under ett läsår startar, driver och avvecklar eleverna ett företag med stöd av lärare och rådgivare från näringslivet.

Men där på mässgolvet var det bara eleverna själva som ansvarade för produkten, budskapet och försäljningen. Inga lärare och inga rådgivare. Extra roligt var det att höra dem pitcha sina produkter. De var smarta, ofta lättsamma och framför allt; det ledde allt som oftast till avslutad affär.

UF-företagandet handlar om att gynna företagsamheten, få fler företagare och göra fler medborgare företagsamma. Våga vara eget-mässan är verkligen ett näringstillskott i innovationsanda, och en fantastisk entreprenörskapskick. Tack för det!

Christina Eriksson, projektledare på ESBRI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar