lördag, december 26, 2009

Här är det nödvändigt med entreprenörskap!



Jag befinner mig just nu på resa i Colombia, för att semestra och fira jul med min sambos släktingar. Förutom ett myller av människor, bilar och militärer finns alla typer av småföretagare i det här landet.

Det skyddande system som vi är vana vid saknas, alla måste på ett eller annat sätt skaffa mat för dagen.

När vi landade på flygplatsen fick vi snabbt och smidigt hjälp att kryssa med vara väskor genom passkontroll och tull, och det betalade vi naturligtvis för. Sedan åkte vi taxi till hotellet, och så fort vi stannade vid ett trafikljus var det fullt med försäljare mitt bland trafiken. Några tvättade vindrutor eller kollade lufttryck i däcken, och på ett par ställen fick vi se akrobater som riskerade livet med sina konster mitt bland bilarna. De tog snabbt betalt för miniföreställningen och skyndade åt sidan när det slog om till grönt.

Det är också oerhört vanligt att driva små butiker hemma eller sälja mat på verandan till förbipasserande. Det gör min sambos syster varje kväll. Hon säljer sydamerikansk snabbmat: friterad kyckling, piroger och majsbröd. Det blir inga stora pengar, men det blir ändå ett tillskott till familjens utgifter.

För mig har resorna till Colombia gett nödvändighetsentreprenörskap ett ansikte, man gör vad man måste för att överleva.

Hasta luego!

Helene, semestrande projektledare på ESBRI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar