onsdag, november 23, 2011

Äventyrlig färd till studenternas värld

I går åkte jag till Uppsala för att vara med på den årliga Anders Wall-föreläsningen vid Uppsala universitet. Jag skulle även få dela ut tidningen Entré till deltagarna. Det var med viss möda jag tog mig dit, men det var värt besväret.

Först klarade jag mig med nöd och näppe undan parkeringsböter vid jobbet, jag hade ställt mig på en gata där det var städdag. När jag kom med andan i halsen och pirran full med tidningskartonger tyckte p-vakten synd om mig och lät mig åka.

Sedan letade jag mig fram till Uppsala universitets aula med hjälp av en vägbeskrivning som jag fått via mobilen av en vaktmästare. Men tyvärr fanns inte en parkeringsplats i sikte vid aulan. Suck! Jag åkte ner till en kyrka i närheten och där fanns en (!) plats kvar. Fast man kunde bara betala med mynt eller Amex-kort och jag hade ingetdera. :(

Precis i rätt tid kom ett gäng studentkillar som också skulle vara med på föreläsningen. En av dem hade ett kort som fungerade och jag övertalade honom att betala åt mig och han fick kontanter istället. Snacka om tur!

Väl inne i den pampiga aulan satt jag tillsammans med 1800 personer. Efter några inledande ord av dagens moderator Fredrik Lindström, rektor Anders Hallberg, samt Anders Wall, började programmet.

Eftermiddagen innehöll många intressanta presentationer av bland annat Gustaf Söderström från Spotify, affärsängeln Jane Walerud, och Aschkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh från Serendipity Innovations. Vi fick också lyssna till en paneldebatt med unga entreprenörer. Mai-Li Hammargren, Sammy Ben Abla, samt Oscar Lundin berättade om hur det gick till när de startade företag för att inspirera Uppsalastudenterna att göra detsamma.

Två fantastiskt duktiga Anders Wall-stipendiater, pianisten John Zhang och sopranen Frida Jansson, uppträdde och kronprinsessan Victoria delade ut pris till ”Årets Uppsalastudent”, Johan Bengtsson.
Det som gjorde starkast intryck på mig var Percy Barneviks presentation av projektet Hand in Hand, ett självhjälpsprojekt till kvinnor som under hans ledning har växt oerhört mycket och nu finns över hela världen. Organisationen har hittills hjälpt 700 000 kvinnor att starta mikroföretag. Därigenom har de fått en försörjningsmöjlighet och ett bättre liv.

”Kvinnor är ansvarstagande, de super inte, de spelar inte, de tar hand om sina barn och ser till att de får en utbildning. På så vis hjälper man hela familjen och i förlängningen en hel generation”, sa Percy Barnevik.

Han menar att det är möjligt att utrota fattigdomen för de allra fattigaste i världen inom tio år genom att allokera om biståndet. Det ger mycket större effekt om man tillhandahåller möjlighet för individerna att arbeta och försörja sig, än att enbart ge biståndspengar till de fattiga länderna.

Läs gärna mer om de olika företagen och speciellt om organisationen Hand in Hand!

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar