onsdag, november 09, 2011

Miljösnälla bilar kräver nytt tänk

Fick precis CBIs nyhetsbrev med en hel del intressant läsning. Bland annat en länk till en text av Mats Williander som publicerades i GP i somras. Mats är numera kopplad till CBI och Victoriainstitutet och skriver om att den nya ”supermiljöbilspremien” missar målet. Han kallar elbilen en ”underlägsen teknologi” och menar att bilägande inte är en statussymbol för yngre storstadsbor. Nytt tänk och nya affärsmodeller krävs. Mats föreslår i stället att de 200 miljonerna satsas på ett hyrkoncept där man kan hämta och lämna elbilar på olika ställen, lokalisera dem med mobilen, boka när man behöver och betala per minut.

Jag intervjuade Mats 2006, i samband med att han disputerade. Jag minns det som en rolig intervju, och den resulterade i en ganska lång artikel. Han argumenterade redan då för att det behövs radikala innovationer inom bilindustrin, och såg en enorm tillväxtpotential. Mats frågade också om jag testat att köra en Prius och blev ganska chockad över att höra att jag inte ens har körkort.

Med detta sagt håller jag med om att det behövs nytänk i bilbranschen! Som körkortslös stockholmare, småbarnsförälder och miljönörd vill jag förstås ha ekorätta fordon med bilbarnstolar. Men inte nog med det: bilen måste köra sig själv också. Den bilpool som kan fixa K.I.T.T. från 80-talsserien Knight Rider går jag med i!

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar