fredag, juni 08, 2012

Feministisk företagare i manlig bransch

Divine Ndhlukula. Foto: Sofia Ernerot.
”You can never cross the ocean until you have the courage to lose sight of the shore”
― Christopher Columbus

Divine Ndhlukula startade sitt företag Securico i Zimbabwe för 13 år sedan. Hon började med väldigt lite kapital, noll erfarenhet av branschen och bara fyra anställda, varav en var hennes syster. I dag har hennes företag över 3 500 anställda och 60 miljoner dollar i intäkter. När hon förra året vann Africa Awards for Entrepreneurship valde hon att dela prispengarna med sina anställda. Hennes företag är det första zimbabwiska säkerhetsföretaget som blivit certifierad under ISO9001:2008 Quality Management System, vilket hon är mycket stolt över.

Divine har egenhändigt tagit sig in i en mansdominerad bransch och är en förebild för många unga kvinnor, i Afrika såväl som i resten av världen, som drömmer om att starta eget. Hennes företag startade vid ett köksbord, som så många andra. Nu vill hon, tillsammans med sina anställda, utmana status quo i sitt hemland.

- Jag säger alltid till folk att man kan bli entreprenör från vilken plats man än är på och var man än börjar, sa hon under sin presentation på Global Symposium on Women’s Entreprenurship som ESBRI arrangerade förra veckan.

Divine tror på sig själv och på ”the power of the mind”, det vill säga att det man tror på blir verklighet.

- Jag är passionerat intresserad av möjliggörandet av kvinnors ekonomiska självständighet. Över 900 av mina anställda är kvinnor. Kvinnor som inte skulle haft en chans på arbetsmarknaden om inte jag hade gjort en medveten satsning för att få dem accepterade. I början fick jag be kunder att provanställa kvinnor vid sina arbetsplatser, men i dag är det lättare.

Att hon lyckats tror hon själv beror på bra självförtroende, tillsammans med oräddhet. Det handlar också om hårt arbete, disciplin, passion och målmedvetenhet.

- Jag såg en brist och ville fylla den. Jag märkte att tjänstesektorn i Zimbabwe karaktäriserades av dålig kvalité och låg arbetsmoral. Det fanns få kvinnor i branschen och de som fanns jobbade bara deltid.

Divine fann att bristen på kvinnor handlade mer om människors inställning, än om att kvinnor inte passade på de här jobben. Därför bestämde hon sig för att hennes företag skulle ha hög standard, ge alla anställda motivation och möjlighet till personlig utveckling – och arbeta för att anställa fler kvinnor.

- Efter mitt arbete i bolagsvärlden visste jag att vi behövde rätt folk. Jag tog personligen hand om det. Varje ny grupp vi utbildade tillbringade jag minst en halv dag med, och det håller jag fortfarande på med.

Hon har stor respekt för sina anställda och vill att de ska ha en förståelse för företaget. Hon har skapat ett personalbibliotek och ser de anställda som källor till vidare kunskap och information även för egen del.

När människor undrar varför hon valt en bransch som hon inte behärskar frågor hon: ”Behöver du vara kock för att äga ett Hilton-hotell?” Hon hade inget tekniskt kunnande, men en stor dos kreativitet och innovationsanda, och det räcker långt. Men ändå, varför ge sig in i en så manligt dominerad värld?

- Jag såg en möjlighet och jag ville göra en skillnad för kvinnor i samhällets lägre skikt, dem som jag såg när jag växte upp och kände med. Jag såg säkerhetsbranschen som ett område som jag kunde utveckla, och där jag personligen kunde utvecklas. Och jag tog min aktivism med mig i företagandet.

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar