tisdag, april 16, 2013

En vinnare berättar

Foto Felice Hapetzeder.

I tre år har Esbri tillsammans med Vinnova arrangerat uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt. Nu har vi inlett fjärde omgången, fortfarande med 65 000 i resestipendier i potten! Fram till den 21 juni 2013 går det att vara med och tävla. Vinstpengarna kan användas till resor i kompetensutvecklande syfte. Det gjorde förra årets förstapristagare Lina Ahlin som reste på konferens till Kalifornien. Efter avslutad utbildning började hon som doktorand på forskningscentrummet CIRCLE vid Lunds Universitet. Nedan följer hennes gästblogg om upplevelserna under prisresan. Vill du ansöka eller känner du någon som skriver uppsats om innovation? Mer info finns på www.innovationsuppsats.se /Christina

Efter att ha vunnit första pris i uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt 2011/2012, ett resestipendium på 30 000 kr funderade jag långt och länge på vad som skulle vara en passande studieresa inom den (för den vana student jag är) väldigt stora resebudgeten jag hade att röra mig med. I samråd med min handledare Martin Andersson, kom jag fram till att det kunde vara en bra idé att åka på en konferens som kanske vanligtvis är för kostsam att åka på.

Så i slutet av februari åkte jag till Santa Barbara i Kalifornien för att presentera en forskningsartikel på konferensen som innefattar Western Regional Science Associations årliga möte. Att komma fram till Kalifornien sådär mitt i den svenska vintern var helt fantastiskt - solen sken, det var cirka 15 grader varmt de första dagarna och det gick att gå omkring utomhus med en tunnare tröja. 20 graders temperaturskillnad gör verkligen under för själen!

Utsikt från kullarna.
De första dagarna, innan konferensen började, tillbringade jag mycket tid med att förbereda min presentation, studera lite på doktorandkursen jag läser just nu, samt nätverka med andra forskare så mycket som möjligt. Tillsammans med min handledare, och en kollega som medverkade från CIRCLE, passade jag även på att göra en del utflykter. Bland annat till en shoppingmall och till kullarna bakom Santa Barbara. Näringslivet bland kullarna bestod av en hel del mindre och större vingårdar (det är föga förvånande i efterhand att inse att filmen Sideways som kom ut för några år sedan utspelade sig just där) samt en ”dansk by” vid namn Solvang. Det var ett aningen disneyfierat samhälle bestående av korsvirkeshus och danska bagerier, som gjorde sitt bästa för att ge sken av att vara ett danskt samhälle. Som doktorand inom ett projekt som undersöker hur förhållandet och samspelet mellan stad och landsbygd ser ut var det väldigt spännande att se hur dessa näringar interagerade med Santa Barbara som stad i regionen. Eftersom mycket forskning sker med just USA som utgångspunkt ger det bra perspektiv på hur samspelet kan skilja sig åt i olika länder.

Konferensen inleddes med mingel dagen innan alla presentationer satte igång. Jag tillbringade en stund med att prata med en hel del mer eller mindre kända forskare inom området regional forskning, innovation och arbetsmarknad, och fick även höra saker som ”När man varit inom akademin så länge som jag...”. Det var väldigt inspirerande att få ansikten till de många forskningsartiklar jag har läst under de senaste åren.

Konferensen i form av presentationer höll på i tre dagar och det var svårt att välja sessioner att gå på ibland, då det fanns mycket intressant att lyssna på. Jag försökte gå på de sessioner som hade flest presentationer inom mitt område och fick en del uppslag på vad man kan göra.

Presentation pågår. Tack till Tina Wallin för bilden!
Sista dagen på konferensen presenterade jag forskningsartikeln som jag arbetat på både före och under tiden som jag blev doktorand. Presentationen gick bra trots att jag tycker att det kan vara lite olustigt att presentera inför personer jag inte känner sedan tidigare, men det är också en del av lärandeprocessen. Vi fick flera bra kommentarer på artikeln och möjlighet att prata vidare med några av de mest inflytelserika forskarna på området, vilket var ovärderligt för att kunna utveckla artikeln, och för framtida forskning.

På hemresan var både jag och min handledare väldigt inspirerade och fulla av idéer av vad vi hade hört och började bolla nya uppslag. Dessa har resulterat i att vi skickat in ett abstract till en ny forskningsartikel till European Regional Science Associations konferens på Sicilien i sommar. Nu hoppas jag få möjlighet att presentera min forskning där också!

Just att träffa forskare inom mitt intresseområde, samt att få nya influenser och uppslag till kommande forskning tidigt i min doktorandkarriär, var det jag uppskattade mest med möjligheten att medverka i konferensen.

Allt som allt var det en mycket lyckad resa och jag tackar ESBRI och VINNOVA för möjligheten att kunna åka! Och till alla som funderar på att söka till tävlingen kommande år: Lycka till och hoppas att det går lika bra för er!

Lina Ahlin nås på lina_ahlin@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar