onsdag, maj 15, 2013

Kodak missade klustertåget

I morse intervjuade jag supertrevliga Maryann Feldman, professor vid University of North Carolina at Chapel Hill. I eftermiddag mottar hon årets Global Award for Entrepreneurship Research vid en ceremoni i Konserthuset i Stockholm.

Feldmans forskning handlar bland annat om varför vissa regioner blomstrar medan andra vissnar. Hon intresserar sig för klusters framväxt och myntade i sin avhandling begreppet ”The geography of innovation” som fått bred spridning inom entreprenörskapsforskningen.

Under vårt möte pratade Maryann Feldman en hel del om vikten av öppenhet och kunskapsspridning om det ska bli några nya innovationer. En del stora företag försöker hindra sina anställda från att göra avknoppningar. De gräver sin egen grav, menar Feldman, och tog Eastman Kodak som exempel:

”De verkade väldigt isolerat och stoppade alla anställda som ville starta egna företag, även om de byggde på perifer teknologi. Frågan är vad som hade hänt om de hade varit mer öppna. Då hade det kanske vuxit fram ett livskraftigt kluster runt Kodak, och företaget hade kunnat snappa upp den nya, digitala teknologin.”

En porträttartikel på Maryann Feldman kommer i Entré nr 2-2013. Och vill du höra mer om Kodaks uppgång och fall rekommenderar jag Estrad 4 juni. Då kommer Christian Sandström och pratar om disruptiva innovationer.

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar