onsdag, april 30, 2014

Vad skulle jag göra om jag inte var rädd?

I lördags besökte jag Münchenbryggeriet för en dag fylld av inspiration och nätverkande. Som vanligt var det inspirerande att bland 800 andra delta i SSES årliga flaggskeppsevenemang Start-up Day. Eftersom ESBRI ställde ut tillsammans med ett gäng andra nätverkspartners träffade jag en hel del intressanta personer under dagen.

Även om jag mestadels var upptagen med att prata med deltagarna hann jag ändå med att lyssna på några intressanta talare under dagen. Bland annat deltog jag i ett seminarium med Sandra Uddbäck.
Sandra arbetade först inom finanssektorn och därefter på Atlas Copco, men med tiden kände hon sig uttråkad. Hon kom i kontakt med Tink och insåg snabbt att det var ett företag hon verkligen ville jobba på. Tink är en mobilapplikation som ger dig koll på din ekonomi och dina utgifter.

Hon bjöd ut företagets vd på lunch och erbjöd sig att jobba gratis en dag i veckan. Det visade sig vara en bra strategi eftersom hon snart blev en i teamet.

Under seminariet presenterade Sandra en idé om att man skulle kunna använda sig av någon slags praktik för vuxna. På det sättet ges en inkörsport för personer som vill in på arbetsmarknaden, och båda parterna får se om de passar ihop.

Hon menade att många drar sig för att kasta sig ut i det okända och starta företag eller arbeta i en startup, där man inte har en aning om hur framtidsutsikterna är. Men om man provar att tänka ”Vad skulle jag göra om jag inte var rädd?” ser man kanske möjligheter som man inte skulle ha sett – eller vågat se – annars.

Det är onekligen en spännande tanke!
Vad skulle du göra om du inte var rädd?

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar