tisdag, juli 15, 2014

Hunden Nisse – en maktfaktor

För ett par år sedan skrev jag en tematext om familjeföretagande i Entré. I den intervjuade jag några olika forskare, både seniora och nydisputerade, och försökte redogöra för kunskapsläget inom forskningsfältet.

Förra helgen var jag på 40-årsfest och fick då lite nya insikter om familjemedlemmars position i familjeföretag. Min bordsgranne berättade nämligen att hen sitter i ledningsgruppen för ett större företag som nyligen förvärvat ett litet familjeföretag. Familjeföretaget var ett välkommet tillskott, de anställda bidrar med viktig kompetens och allt borde vara frid och fröjd.

Men det fanns en elefant i rummet. Eller snarare – en hund. Närmare bestämt Nisse.

Nisse var ägarparets lilla baby, en självklar familjemedlem och en mångårig medarbetare i företaget. För han var med varje dag, trots att bestämmelserna egentligen inte tillåter pälsdjur i lokalerna. Vad göra? Min bordsgranne var villrådig. Förbjuda Nisse och förmodligen hamna i konflikt med det nyförvärvade familjeföretaget? Eller se mellan fingrarna och låta hunden jobba kvar?

Det återstår att se hur företaget väljer att hantera fyrbentingen. Själv tyckte jag det var en intressant inblick i en problematik som sällan syns i forskningen, men som kan vara nog så viktig för enskilda företagare.

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar