torsdag, februari 26, 2015

20 användningsområden för en tegelsten :)

När jag städade mitt kontor nyligen hittade jag en bok som smugit sig in mellan en massa broschyrer i min bokhylla. Den skulle jag ha bloggat om redan i somras men annat kom emellan och sedan glömde jag helt enkelt bort den. Tur att jag hittade boken igen, den var verkligen intressant!

The Manager’s Pocket Guide to Innovation” skriven av Richard Brynteson är en lättläst guide till hur man kan öka sin innovativa förmåga och skapa ett mer innovativt klimat på arbetsplatsen.

I boken beskrivs innovation som fenomen och varför detta är viktigt för en organisation – och för oss individer. Fundera till exempel på om det finns saker som du ägnar dig åt utan att de egentligen tillför något värde för dig. Vilka sysselsättningar och rutiner kan du tänka dig att avstå från för att skapa utrymme för ett mer innovativt sätt att tänka?

Vilka rutiner och synsätt sitter ni fast i inom din organisation?

Brynteson ger tips på enkla övningar för att bli mer kreativ. Försök till exempel hitta på 25 frågor om ett träd utanför ditt fönster. Eller fundera ut 20 användningsområden för en tegelsten. Skriv gärna ner alla kreativa och innovativa saker du ser samt läs böcker och tidningar utanför ditt eget ämnesområde. Allt detta förnyar ditt sätt att tänka, vilket ökar kreativiteten.

Det är en kul och nyttig bok om du vill tänka utanför boxen, eller ännu hellre: i många olika boxar.

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar