måndag, maj 11, 2015

Bland studsmattor och dinoägg

Hur lång är världens längsta buss? Vilken är världens största gräsmatta? Var finns världens största studsmatta? Vem har världens största öga?

I förra veckan hade jag en lyxig heldag på mitt barns förskola. Jag blev pepprad med frågor. 5-6-åringarnas vetgirighet tog liksom aldrig slut. Och frågorna var så svåra att jag var tvungen att svara ”jag vet inte” titt som tätt. En unge kollade på mig och sa lite besviket: ”Men… du har väl gått i skolan?” Det har jag förstås. Men jag har inget minne av att vi fick läsa så mycket om världens största studsmattor…

Den här förskolan är verkligen toppen. Pedagogerna sätter projektteman utifrån barnens intressen. Barnen får själva formulera frågeställningar, söka information och pröva sina hypoteser. Jag har aldrig hört ordet ”entreprenörskap” nämnas på förskolan, men det känns som att arbetssättet ligger mycket nära det entreprenöriella lärandet.

Under våren tog förskolegruppen avstamp i några barns stora intresse för fossiler, och har via det lärt sig om bland annat dinosaurier, däggdjur, grottmålningar, blodpest och Bellman. De har besökt muséer, studerat naturen, skapat nedfrysta dinoägg, frågat experter, gjort forntidsfilm, spelat teater och blivit guidade i Gamla Stan. Projektet som startade i frågan ”Hur började livet på jorden?” har nu mynnat ut i ”Hur levde man i Stockholm förr i tiden?” Det ska bli mycket spännande att gå på vårvernissage och se vilka svar som barnen har jobbat fram.

Efter sommaren börjar min unge i skolan, och jag tänker på det som Bengt Johannisson brukar säga: Att skolan dödar barnens medfödda entreprenöriella förmågor. En otroligt deppig bild! Jag håller tummarna för förändring i rätt riktning. Och jag hoppas att den nyfikenhet och kunskapstörst som barnen har med sig in i grundskolan ska räcka en bit in på mellanstadiet, åtminstone.

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar