tisdag, november 22, 2016

Här är brudarna!

Många svenska tech-företag rekryterar kvinnor från andra länder som har lyckats bättre i att utbilda kvinnliga ingenjörer. ”Jätteskumt”, som Annika Englund uttryckte det på seminariet ”Här är brudarna”, på Internetdagarna 2016. Annika Englund, growth marketer, modererade seminariet tillsammans med Anna Caracolias, serieentreprenör.

Tidigare år hette seminariet ”Var är brudarna?” och fokuserade främst på hur illa det är ställt med kvinnor i tech-branschen. Som att det endast är 20 procent av utvecklarna inom it-telekombranschen som är kvinnor. Och att branschen är jämställd först år 2133 om vi fortsätter i den här takten. Eller att 45 procent av kvinnorna inom tech är benägna att lämna sina teknikjobb under sitt första år som anställda på första jobbet – på grund av sunkig machomiljö. Men i år fokuserar seminariet mer på lösningar för att få fler kvinnor till branschen. Därav rubriken.

Bland annat får vi lyssna till en brudig panel med pondus – techentreprenörerna Michaela Holtz, Zeifie, Isabelle Edlund, Weavler och serieentreprenören Susanne Birgersson, iGotcha (bland andra!).

Alla tre berättar om utmaningarna med att hitta finansiering i en mansdominerad tech- och investeringsbransch.

- Stefan var den första investeraren som bemötte mig som entreprenör och inte kvinna, sa Michaela Holtz och pekade på en man i publiken, som investerat i Zeifie.

Isabelle Edlund löste problemet på ett annat sätt.

- Jag träffade en kvinnlig investerare som satsade i Weavler.

Susanne Birgersson som just nu driver tre bolag har tidigare upplevt svårigheter med finansiering. Men sedan ett tag tillbaka driver hon ett företag som skapar ett spel liknande Pokémon Go. Det släpps inom kort.

- Nu ringer investerarna oss. Vi är på väg mot stjärnorna!

Ett annat problem för kvinnliga tech-entreprenörer är att hitta programmerare. Dels för att det är brist på dem överlag, dels på grund av svårigheten med att hitta någon som passar in i det lilla startup-teamet.

- Jag rekryterar med hjälp av ett frågeformulär, som jag själv har skapat. På så vis får jag rätt kompetens och rätt person till mitt företag. Kön är ointressant, sa Edlund.

På Zeifie jobbar det en kvinnlig programmerare och utvecklare. Hon sökte jobb där eftersom hon var trött på den grabbiga miljön i många techföretag.

- Kvinnan är norm i mitt företag och jag ser det som en konkurrensfördel att vara jämställd, sa Holtz.

För att komma till rätta med underrepresentationen av kvinnor i tech-branschen var det några punkter de pratade om som jag tycker är värda att sprida:

- Du behöver inte kunna programmera för att jobba inom tech. Företagen behöver projektledare, designers, copywriters, 3D-animatörer, film- och mediefolk, sociala medie-experter, sälj- och HR-folk. Tech säljer inte sig själv!
- Programmerare och utvecklare kan jobba i vilken bransch som helst – de behövs överallt!
- Programmering/kodning måste vara en självklar del av skolan. Logiskt tänkande överlag behöver uppmuntras i skolan.
- Vill man bli tech-entreprenör behöver man sno idéer och för att få finansiering måste man ha en idé som kan säljas i hela världen. Sverige är för litet.

Ett superintressant och roligt seminarium! Tyvärr får jag inte plats att skriva om presentationen med Nathalie Wassgren, fullstacksutvecklare, men jag tipsar gärna om hennes humorserie ”Based on a true programmer”.

/Maria 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar