onsdag, mars 28, 2018

Massor av inspiration på mässan

Teamet bakom Not Drop UF.
Jag besökte nyligen Ung Företagsamhets årliga regionmässa där ett stort antal elever från Stockholmsområdet presenterar sina företag som de får starta, driva och avveckla under ett läsår. En del av företagen är mer etablerade och har egna webbsidor, medan andra väljer att marknadsföra sig via sociala medier, exempelvis Facebook och Instagram. Några hade färdiga kort eller lappar med sina kontaktuppgifter på och andra fick låna papper och penna av mig för att kunna skriva ner var man hittar deras produkter. Den här variationen är rolig och jag är säker på att eleverna som har gjort den här företagarresan har lärt sig otroligt mycket om både företagande, kunder och försäljning.

Här är några exempel på företag som var med på mässan:

Vi måste prata har startats av fyra gymnasietjejer som inser vikten av att kunna prata om svåra saker. De har arrangerat ett antal workshops med ungdomar och har sedan skrivit en bok där de tar upp bland annat sexuella trakasserier och problem i hemmet. Boken innehåller både tips och råd samt hänvisning till källor där man kan läsa mer.

Not Drop UF sålde magnetiska ringar för mobiltelefonen. Då fäster man den runt fingret och slipper tappa den i golvet. I deras sortiment fanns också ett magnetfäste för bilen så att man kan fästa telefonen och använda GPS. Det här företaget hade verkligen tänkt till när det gällde marknadsföring och kundbearbetning. De var helt övertygade om att de ska utöka sortimentet och marknadsföra produkterna mycket bredare.

Pictura vill erbjuda mer variation i utsmyckningen av våra väggar i hemmet. De samarbetar med kända konstnärer och erbjuder tavlor som ger bostaden en cool attityd och visar att man är konstintresserad.

Klimatkasse UF satsar på hållbarhet genom att sälja tygkassar. De har själva designat motivet och sedan fått dem tryckta hos ett externt företag.

Bara energi UF vill uppmuntra till en sundare livsstil. De tillverkar hembakade mellanmål helt utan tillsatser och de tänker fortsätta med verksamheten även efter gymnasieprojektet.

Wolfchocolate UF gör hemmagjord mörk choklad utan tillsatser. De har två smaker på sin choklad, nötter och hallon.

Custombraceletuf tillverkar handgjorda armband med dekor. Man kan exempelvis få emblemet från sitt favoritfotbollslag och på så sätt visa om man hejar på Djurgården, AIK eller Hammarby.

Jag önskar alla företagen lycka till och ser fram emot den nationella finalen.

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar